Wednesday, July 20, 2011

i luv ALLAH....


Hari kita bermula di waktu Subuh.Sedang kita lena dibuai mimpi,kita dikejutkan dengan azan Subuh,memanggil-manggil kita untuk bangun, bersembahyang dan mengingati Allah.Bangun dengan 1 rasa kesyukuran sebab Allah bagi kita peluang lagi untuk bernafas dan meneruskan hidup atas muka bumi. Bermula dari siang,sampai ke malam,5 kali kita dipanggil untuk menyembah Yang Maha Esa.Tapi tak bermakna bila solat sahaja kita perlu ingat pada Allah,bahkan setiap perlakuan,tutur kata dan niat kita juga hendaklah selalu ingat pada Allah. Setiap perkara baik yang kita niatkan kerana Allah, InsyaAllah dijanjikan pahala. Hidup kita ni hanya untuk Allah SWT.

Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa,
Keagungan kasih merubah takdir

Tapi sayangnya,kita selalu ingat pada Allah waktu-waktu tertentu sahaja.Waktu kita sihat,muda,kaya,lapang dan masih bernafas kita lupa pada Allah.Kita lupa nak bersyukur dengan setiap pemberianNya.Kita lupa yang Allah mencipta kita.Sebaliknya bila dah sakit,tua,dah jatuh miskin,hidup dalam kesempitan dan dah nak mati,baru la kita rasa menyesal,baru la nak ingat pada Allah,baru la nak mengharapkan pertolongan Allah. Tapi Allah Maha Pengasih Maha Penyayang.Bila kita sakit,Allah sembuhkan,Allah beri kekuatan.Bila kita kesempitan,Allah tunjukkan jalan untuk keluar dari kesempitan tu.Bila kita rasa lapar,Allah beri kita rezeki meimpah ruah atas muka bumi ni. Janganlah nak tunggu ada masalah baru berdoa pada Allah,sebab Allah sentiasa mendengar doa kita,tak kira la waktu kita susah atau senang.

Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu,
Terasa diriku kembali dipandu

Kita sedar,tapi kita buat-buat tak sedar yang Allah sayang pada kita.Ujian demi ujian Allah beri pada kita,bukan untuk menyeksa kita,tapi untuk mematangkan kita,untuk buat kita ingat padaNya,untuk kita menghargai pemberianNya,untuk menyedarkan kita yang kita yang kita berpijak di bumiNya.Tapi kita selalu mengeluh setiap kali ujian datang,kita salahkan orang lain,kita tunding jari pada orang lain dan lebih buruk bila kita salahkan Allah.Padahal kita tahu,ujian demi ujian datang sebab Allah sayangkan kita.Allah Maha Adil,Allah tak kan beri ujian pada kita melebihi kemampuan kita. Hadapi setiap ujian dengan tabah,dan ingatlah yang Allah sentiasa ada untuk kita. Banyak cara untuk mengingati Allah,antaranya berzikir. Kurangkan bercakap perkara sia2.Basahkan lidah dengan zikir-zikir mengingati Allah.

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang mu
Ku berserah diri

Akui la Allah kekasih pertama setiap insan.Banyak nikmat yang Allah beri,nikmat Islam,nikmat hidup,nikmat dapat bernafas,nikmat dapat berpijak atas bumiNya.Allah sentiasa ada untuk kita tak kira susah atau senang.Allah sentiasa memberi kita peluang demi peluang untuk kita memperbaiki diri kita.Kita hanyalah hambaNya,tak lari dari melakukan kesilapan.Walau apapun yang berlaku,kembalilah pada Allah,berdoa la padaNya,serahkan diri padaNya,sujudlah pada Allah,pencipta sekalian alam...

No comments:

Post a Comment