Monday, July 25, 2011

JANGAN BERCAKAP SAHAJA

Kalau anda perhatikan di sekeliling anda hari ini, memang payah nak jumpa orang yang sanggup lakukan apa yang dikatakannya. Lebih ramai yang pandai bercakap itu dan ini, tapi satu pun tak buat! Jangankan orang politik, orang yang bukan dalam bidang itu pun dah jadi sama saja. Agaknya dah tak ada lagi perkataan 'ikhlas' dalam diari hidup kita semua. Sedihnya! Yang paling menyedihkan, ramai juga yang suka ambil kesempatan. Apa saja yang dia mahukan atau idamkan, dia mahu orang lain lakukan begitu untuknya. Kalau tidak, dia tidak akan jadikan kita kawannya lagi, atau mudah cerita, akan dicari jalan untuk menikam kita dari belakang. Teruknya!

Di manakah letaknya tiang keimanan kita? Apakah sudah lama jatuh dan tak boleh ditegakkan lagi? Hidup hari ini hanya sekadar untuk diri kita sahaja? Kita dah tak mahu pedulikan orang lain? Atau mungkin kita rasa bahawa apa sahaja yang kita lakukan, asal ia dilindungi dengan perkataan 'agama', maka secara automatik ia menjadi mulia? Kejamnya kita.

Mungkin kita anggap orang lain mudah kita permainkan dengan kata-kata yang kita keluarkan. Kan kita ini bijak pandai orangnya? Orang pun tahu yang kita sering cerita-ceritakan tentang agama. Jadi kerana itu, kita pun rasa kita berkuasa untuk lakukan apa saja kerana orang tak rasa yang kita sebenarnya tak ikhlas mana. Akhirnya... duitlah yang menjadi pedoman kita.


Ampunkanlah... kalau itu yang terselit di hati.

No comments:

Post a Comment